«

»

SM Karlskoga

Foto: F.R.O.G. Photo

Det gick över förväntan i Karlskoga i helgen! Jag lyckades både med att sänka mitt personbästa med ett par sekunder och att inte komma sist i SM. Kolla in galleriet med en massa fina bilder tagna av F.R.O.G Photo och Bengt Johannesson!

För ett par veckor sedan var vi uppe i Karlskoga och tränade. Körningen gick fint på både RS125an och på den äldre Honda CB350. Tyvärr höll inte kolvringen längre i min 125a och den gjorde sönder kolv, topp och cylinder. Efter skruvande och pusslande fick vi ihop två motorer plus två reservmotorer som vi tog med upp till Karlskoga.

Fredagsträningen visade att de nya kombinationerna av cylinder, förgasare och expansionskammare fungerade bra, men något spökade på min blågula 125a och den hostade på höga varv. När jag körde in i depån stod pappa redo med varmkörd reservcykel och började genast justera inställningarna. Några varv senare körde jag in i depån och körde ut för att se om vi löst problemet. Vi löste det inte på hela helgen så ni kan tänka er att det blev en del mekande för pappa medan jag tränade på hans 125a.. Vi valde istället att plocka över hjul och kåpa från den blågula till den röda för att få med sponsorerna och de färskare däcken till den hoj som gick bäst.

Jag kvalade som näst sista man på lördagen men var nöjd med att ha satt personbästa. På racet höll jag min näst sista plats tills han som låg bakom bröt och jag plötsligt var sist igen.. Racet rödflaggades efter 8 varv och jag kände mig helt utmattad – vi var inte ens halvvägs! Värmen och dålig kondition efter semestern gjorde det svårt att hålla koncentrationen uppe. Racet kortades ner och det blev 5 varv i den andra delen. Nu kunde jag slappna av lite mer och satte några snabba varv efter att ha fått lite häng på två förare framför mig. Jag kom i mål på 16e plats av 23 startande, men tyvärr kom de sista 7 förarna inte i mål.

På söndagens kval fick jag et riktigt bra flyt i körningen och kapade gårdagens bästa varvtid med 1,3 sekunder till 1:16,8. Jag var fortfarande näst sist i fältet men nu var flera förare bara en dryg sekund snabbare än jag. Efter en dålig start hamnade jag efter en långsammare förare och kom inte om på ett varv eller två. Det störde mitt tempo lite och när pinlocket på visiret hamnade snett fick jag problem med imma också. Det var inte bäddat för att göra om morgonens snabba varvtider men efter att en förare som fått en sämre start körde om mig fick jag ett mål att kämpa för och farten ökade igen. Jag hängde på honom i några varv och var uppe jämsides genom depåkurvan flera gånger innan han bromsade på sig i Ejes och jag kunde passerade. Jag slutade på 16e plats igen men den här gången hade jag kört ifrån två konkurrenter!

Det var många som kom fram och tittade på våra gamla 125or. Inte minst var de imponerade av att vi hade två stycken, något vi var nästan ensamma om. Med ett krossat personbästa och ett stort steg närmare konkurrenterna kunde jag inte vara mer nöjd med helgen. När vi kom hem fick vi testat ut felet med min hoj också. Det var först en trasig tändspole som vi bytte ut under helgen och sedan en felaktig tändhatt som satt på den nya spolen. Inte lätt när det är dubbla problem..

Nu är det snart classicracing igen, hoppas jag kan ta med mig mitt höga tempo och ge de större hojarna i min klass en riktig match!

Daniel