«

»

46-årsracet i Linköping

Ekipaget var alldeles fullt när vi styrde kosan mot Linköping i fredags. Både jag och pappa ställde upp i både 350cc och med våra 125:or i Formula 80-87 F2 (<600cc 4t och <400cc 2t) så vi räknade det till 12 körpass var och tankade upp med V-Power i alla våra dunkar för att det skulle räcka.

På fredagens kval var jag nära två sekunder snabbare än mitt bästa varv från i fjol och hade fjärde tid med 1:06,98 i Formulaklassen, pappa hade åttonde bästa med 1:09,3. Magnus Wihlborg som också kör en Honda RS125 från 1990 hade varit och tjuvtränat på SM tidigare i somras och slog till med några riktigt bra varvtider (1:05,3) under morgonträningen men fick inte samma flyt på kvalet och var sjätte snabbast.

På lördagens kval sänkte pappa sig med nästan en sekund medan jag körde lite långsammare än på fredagen. Min cykel gick inte riktigt rent på höga varv och vi konstaterade att tändhatten inte höll måttet. Jag hade bytt till en annan efter att det gick en flis ur den gamla när jag tog av den på fredagen.

På lördagsracet kom jag iväg dåligt och Magnus försvann iväg med ett flygande första varv. Jag tog mig upp genom fältet några positioner och hade honom inom synhåll en bit bort. Efter några snabba varv trodde jag att jag skulle kunna hämta in avståndet, men det förblev detsamma. Jag slutade på sjätte plats med nytt personbästa 1:06,19 och pappa slutade sjua efter att ha kört ifrån bland annat tre stycken Honda CBR600.

På söndagen regnade det ordentligt och vi hade bara en uppsättning regndäck. Pappa stegade gentlemannamässigt åt sidan och jag gick ut på morgonens korta träning och försökte köra in nya bromspads. Det gick inte. När jag kom in fick jag låna pappas eftersom de gamla redan försvunnit iväg med sopbilen. När vi bytte hade vi svårt att se vilka det var jag hade kört på eftersom det hade lossnat stora bitar ur de nya som var av samma sort. Reklamera kanske? Körningen verkade stämma annars, jag har inte så mycket erfarenhet av att köra med regndäck i regn, det har mest blivit i upptorkande och nyupptorkat..

Till racet hade det precis slutat regna men det var blött på asfalten. Med en andraplats från regnracet i 350-klassen strax innan var jag på gott humör och självförtroendet var på topp. Jag fick en bättre start och fick snart häng på gårdagens tredjepristagare Sverre Saxegaard på en CBR600. Jag var snabbare i kurvorna och var förbi honom två gånger på utsidan i ingången till esset. Båda gångerna slog han tillbaka direkt i den snabba vänstern efter esset och på rakorna drygade han ut avståndet med ca 30-50m. På åttonde varvet tog jag mig vatten över huvudet – eller om det var vatten på bromsarna – och körde rakt fram på escapen efter långa rakan. När jag var tillbaka på banan hade Sverre försvunnit iväg ett par sekunder som jag inte lyckades ta igen. Jag var trea i mål och tog min andra tredjeplats på 125an för säsongen! Jag blev själv imponerad av att ha kört på 1:11,68 i det blöta, vinnaren Magnus Vilhelmsen på en Yamaha TZ250 körde som fortast på 1:10,52 så om jag bara hade tagit mig om Sverre så kanske… Bra inspiration inför nästa gång!

Racebilder är på väg, jag lägger upp dem så snart jag får dem!

Mvh Daniel