«

»

Två pallplatser på 47-årsracet

[Håll utkik efter åkbilder, är på ingång!]

Förra helgen gick årets största classictävling 47-årsracet i Linköping. Pappa och jag var där med våra Honda CB350 från 1970 och Honda RS125R från ’90 och ’91, och för oss var det den första för året i classic-serien.

Träningen gick bra och vi hade flyt i körningen båda två. Hojarna däremot hade lite småfel allihop. Läckte olja, misstände, bluddrade, trasig eker, skeva kopplingsplattor, sprucken expansionskammare och läckande vattenpump. Om vi inte sågs till i depån så mycket så finns det en naturlig förklaring. Däremot hade vi många besök i depåtältet av publik och medtävlande som hittade till den enda starkt lysande punkten i vår del av depån (belysningsmässigt i alla fall).

På tidsträningen i 350cc satte jag det snabbaste varvet och fick starta först, pappa var fjärde snabbast i klassen med ett stort gäng precis bakom sig. I racet kom jag iväg som trea efter Magnus Wihlborg som satte raketfart från start och Tomas ”Bellö” Karlsson som gjort en bra start och kom upp på insidan in i esset. Pappa höll sin placering som fyra och vi låg som ett pärlband och försökte jaga ikapp den lucka som Magnus fått. Efter fyra varv ökade jag tempot för att försöka knappa in på Bellö, men placeringarna höll sig in i mål – jag blev trea och pappa blev fyra.

I söndagens race fick jag en liknande start, men den här gången var det Hans-Göran Larsson som tog sig förbi och upp på andra plats efter Magnus i starten. Efter några kurvor passerade jag Hans-Göran och satte återigen fart efter Magnus som fått en lucka i täten. På tredje varvet fick jag sällskap av Bellö som hade bra snurr i sin Yamaha 2-taktare och passerade på rakan. Vi var ganska jämna i kurvorna, men jag hade lite bättre fart i vissa partier vilket ledde till en riktigt kul fight där vi passerade varandra ett antal gånger. Vi tog också in lite på Magnus som började bli matt efter att ha kört tre klasser hela helgen, men vi hann aldrig ikapp. På näst sista varvet låg jag trea men satsade på en sen inbromsning efter långa rakan och gick upp på andra plats som jag höll in i mål, tre sekunder bakom Magnus och 15 hundradelar före Bellö! Pappa hade inte samma tur i det andra racet, han fick en bra start men tvingades ta en större sväng utanför banan efter att nätt och jämnt lyckats rädda ett framhjulssläpp i torpan. Det blev underhållning för publiken och träning på omkörningar istället när han tog sig från tjugoförsta och sista plats upp till en nionde.

Min 125a hade något spökfel under helgen där den misstände på ettan när jag lade på gas ut ur de långsammaste kurvorna och trots att vi jobbade med bestyckning och gick igenom tändsystemet fick vi ingen ordning på det. Det var fortfarande körbar och jag trivdes bra med väghållningen på den gamla 125an efter att ha kört den nyare (2002) i SM de senaste tre tävlingshelgerna. Jag hade ingen chans på pallplatserna i år, men fick flera spännande fighter med de motorstarka 600-kubikarna. Varje varv var likadant, de körde om mig på rakan och jag fick satsa på vilda omkörningar i kurvorna som gladde våra tillresta fans från Alingsås och säkert även resten av skaran som slingrade sig längs banan i esset. Jag slutade åtta i första racet och femma i det andra, pappa blev 13e respektive 10e.

Jag är mycket nöjd med helgen, fick stå på pallen två gånger och tangerade mitt personbästa i båda klasserna. Pappa var mest nöjd med lördagen och sin fjärdeplats, men fick tyvärr inte samma flyt på söndagen efter framhjulssläppet i torpan. Nästa race blir i Karlskoga den 24-26 augusti, vi får se om det inte kan bli ännu fler framgångar på vår favoritbana.

Daniel