«

»

’90an börjar plockas ihop

Efter att ha haft RS125an från 1990 nerplockad i minsta beståndsdel för genomgång och rengöring är den ny på väg ihop igen. Jag har haft ramen uppe på skrivbordet hemma i lägenheten för att göra den ren med lacknafta och T-sprit, luktade lite märkligt ett par dagar men ack en så välkomnande doft! En kollega ska sälja ett dubbelgarage med lägenhet ovanför, måste säga att det låter som ett perfekt upplägg. Tyvärr inte redo att köpa något än..

Jag hade världens tur för ett par veckor sedan. Jag hade bestämt mig för att försöka hitta en bättre bakstötdämpare till 90an och sparade en sökning på ”Öhlins” på blocket. Jag hörde av mig till några säljare men de var antingen för långa eller redan sålda. Det finns inte mycket utrymme att spela på i ramen och dessutom skulle det antagligen krävas en del ombyggnad inuti för att konvertera en dämpare som suttit på en stor cykel. Jag hade hört att det skulle finnas en del RS125or av äldre modell i Spanien så jag körde en Google Translate-stödd sökning efter delar på spanska google. Ni kan ana glädjen när jag hittade en Öhlinsdämpare som suttit på en likadan cykel som lagts upp dagen innan på en spansk annonssajt! Jag hörde av mig direkt och fick den till ett bra pris! Nu har jag provmonterat den  och visst gör sig hojen bra med lite guld-detaljer?

Det verkar vara svårt att få tag på lager till styrhuvudet på den här modellen, originallagren har utgått så vi köpte ett lager som hade samma mått – trodde vi. Det var för högt.. Istället fick pappa slipa till lagerbanorna och så fick på pressa tillbaka de gamla lagren. Såhär såg de ut innan, nu är de helt ok igen!

Pappa har haft fullt upp med att renovera vevaxlar och gå igenom motorer – han börjar få riktigt snits på det nu! Jag var med och försökte ta till mig så mycket som möjligt, känner mig privilegierad som får gå som lärling i hans skola. Vi märkte också att de moderna kolvarna vi har kört på är 1mm lägre än original – alltså har vi nog haft lite hög squish det senaste.. Det finns tydligen längre stakar som kommer från vissa CR125-modeller som gör att man kan köra de nya (NX4) kolvarna i de gamla (NF4) motorerna, men man ska nog undvika att använda lager från crossarna! Pappa har mätt upp alla våra toppar för höjd, volym och förväntad squish med standard cyl-fotspackning (0,5). Vi måste även ha koll på cylindrarna eftersom de är olika höga, det verkar som att trimcylindrarna är nedtagna lite.