«

»

Nära pallplats i regnet på Karlskoga

Förra helgen var det premiär för Scandinavian Open och jag var där med mina två moderna Honda RS125R: en 2002a och den nya reservhojen från 2007.

Jag började helgen med att försöka hitta rätt i inställningarna, hade inte så bra drag ur kurvorna och 02an kändes lite svajig i fjädringen. Efter att ha släppt på förspänningen och bestyckat ner den (via en sväng med fel nålhöjd.. inte lyckat) så fick jag den att gå bra! Reservhojen studsade fram i utgångarna så där valde jag att göra en full reset till fabriksinställningarna både bak och fram vilket verkade fungera bättre. Den blev oerhört lätt att bryta ner i kurvorna, nästan så det gick för fort från fullt upprätt till fullt knäskrap men jag antar att det är så jag SKA köra..

Tills i år har upplägget för Scandinavian Open ändrat så att det ska bli mer (och fler) spännande heat för både publik och tävlande. Istället för två längre race per dag så var det nu två kortare – alltså totalt fyra race på en helg! Jag kvalade med ungefär samma tid som jag körde som bäst på Karlskoga i fjol, trots att hojen enligt loggen gick något långsammare på rakorna. Jag startade som 9a på gridden i första racet på lördagen, men tyvärr gjorde den felaktiga nålhöjden (vi fick ordning på den först till söndagen) att hojen höll på att sura igen för mig redan innan vi kommit iväg och jag var helt sist in i första kurvan, glad att överhuvud taget ha kommit iväg. Jag fick upp tempot rätt så bra och när det blev krascher i täten kom jag upp i resultatlistan och slutade 7a efter det 8 varv långa loppet.

Vi misstänkte vattenläcka i 2002an och jag ställde därför upp med reservhojen i den andra lördagsracet. Jag hade lyckats få nålhöjden fel även på den hojen och historien med dålig start återupprepade sig. Reservhojen kändes helt annorlunda i fjädringen men jag fick upp bra tempo där också efter en stund.  Det studsade lite i utgångarna och därför tvekade jag lite i de snabba kurvorna vilket jag tappade en del tid på. Jag fick en fight med f.d. classicföraren Lars Lindman som jag tampats mot förut i klassen men slutade tre hundradelar bakom, dvs i princip jämsides på fel sida om marginalen..

På söndagen var det bra ordning på båda motorcyklarna och jag var återigen nere på personbästa-tider på kvalet med bra flyt. Det blev nionde plats på startlinjen i första racet igen men den här gången fick jag en bra start. Ett par varv hängde jag med i klungan som slogs om femteplatsen men var några tiondelar långsammare per varv och vi var tre som istället gjorde upp om 7e. Vi gick i mål inom 6 tiondelar med mig i mitten, dvs en åttondeplats i söndagens första race.

De stora framgångarna kom inte oväntat när regnet började falla över banan på söndag eftermiddag. Med bra erfarenhet av tidigare regnrace såg jag fram emot en chans på bra placeringar. Racet kortades som vanligt ner med tre varv eftersom vi inte hade fått någon träning i vått tidigare under helgen, men eftersom det bara var 6 varv från början blev det nu ett riktigt sprintrace på 3 varv! Jag kom inte iväg så bra i starten men hämtade många placeringar redan i de första kurvorna. När jag var halvvägs igenom första varvet insåg jag att det bara var ettan som dragit ifrån och jag låg som fyra strax bakom andra och tredje man. Jag kom närmare under det kommande varvet och låg jämsides med trean ut på sista varvet. Jag funderade på lämpliga omkörningsställen, missade ett av dem och blev istället omkörd av föraren bakom som svängde in framför mig i ejes kurva. Jag fick bromsa upp ordentligt och lade på ett kol för en sista chans till omkörning i sista kurvan. Jag var återigen uppe jämsides men hade ett sämre spår och gick i mål som femma – med endast en sekund upp till andraplatsen!

Jag blev väldigt glad över att ha hängt på täten i SO i regnet och ser nu fram emot att avancera mer i torrt också. Kanske en pallplats är inom räckhåll igen om vi får en regnig sommar…?

Nästa race blir Anderstorp i juli och då är det classic som gäller – ha det fint tills dess!

/Daniel

Artikel i Alingsås Tidning: